Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny
Sportowej Szkoły Podstawowej nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi
w Tczewie
Podstawa prawna:
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na rok szkolny 2017/2018.
Statut Sportowej Szkoły Podstawowej nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Tczewie.
Wstęp
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Sportowej Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Tczewie opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczego i programu profilaktyki realizowanych w roku szkolnym 2016/2017,
wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
I. Misja szkoły
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
II. Sylwetka absolwenta
Dążeniem szkoły Sportowej Szkoły Podstawowej nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Tczewie jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
szanuje siebie i innych,
jest odpowiedzialny,
zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia,
zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
jest tolerancyjny,
korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,
jest ambitny,
jest kreatywny,
jest odważny,
jest samodzielny,
posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
jest odporny na niepowodzenia,
integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole,
III. Cele ogólne
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
fizycznej- ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych
psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
intelektualnej – ukierunkowanej na zapewnienie każdemu uczniowi rozwoju na miarę jego możliwości oraz przyjęcie właściwej postawy wobec nauki i pracy,
społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
duchowej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
- współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
- współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz wzajemnych relacji uczniów, nauczycieli i rodziców.
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
- przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce.
wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
prowadzenie działań w zakresie kształtowania umiejętności rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
Działalność profilaktyczna obejmuje:
wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych,
promowanie zdrowego stylu życia,
kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
zapobieganie rozwojowi uzależnień behawioralnych związanych z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
IV. Kalendarz uroczystości szkolnych w roku szkolnym 2017/2018
15. 09. 17
- akcja „Sprzątanie świata”
25.09. 17
- spotkanie z rodzicami uczniów klas 1–7
27. 09. 17
- Dzień Sportu
02. 10.17
- pierwsze zebranie przedstawicieli Rady Rodziców, godz. 17.00
04.10.17
- uroczystość pasowania na ucznia klas 1
21.11. 17
- spotkanie z rodzicami uczniów klas 1-7
29. 11. 17
- wręczenie stypendiów za osiągnięcia edukacyjne i sportowe
22. 12. 17
- wigilie klasowe, jasełka
23. 12. 17
– 31. 12.17
- zimowa przerwa świąteczna
03. 01. 18
- spotkanie z rodzicami uczniów klas 1-7
25. 01. 18
- Rada Pedagogiczna Klasyfikacyjna
26.01.18
- apel podsumowujący I półrocze
29. 01. 18 - 11. 02. 18
– ferie zimowe
13.02. 18
- Rada Pedagogiczna Podsumowująca I półrocze
22. 03. 18
- spotkanie z rodzicami uczniów klas 1-7
07. 03. 18
- Dzień Otwarty Szkoły (16.00-18.00)
29. 03. 18 - 03. 04. 18
-wiosenna przerwa świąteczna
18. 04. 18
- egzamin gimnazjalny, dodatkowy dzień wolny od zajęć dydaktycznych
19. 04. 18
- egzamin gimnazjalny, dodatkowy dzień wolny od zajęć dydaktycznych
20. 04. 18
- egzamin gimnazjalny, dodatkowy dzień wolny od zajęć dydaktycznych
27. 04. 18
- wręczenie stypendiów za osiągnięcia edukacyjne i sportowe
02. 05. 18
- dodatkowy dzień wolny od zajęć dydaktycznych
14. 05. 18
- spotkanie z rodzicami uczniów klas 4-7
18. 05. 18
- Dzień Integracji
01. 06. 18
- dodatkowy dzień wolny od zajęć dydaktycznych
04. 06. 18
- spotkanie z rodzicami uczniów klas 1- 3
14. 06. 18
- Rada Pedagogiczna Klasyfikacyjna
19.06. 18
-Rada Pedagogiczna Podsumowująca
21. 06. 18
- apel podsumowujący II półrocze
22.06. 18
- zakończenie roku szkolnego 2017/2018
V. Cele szczegółowe programu:
Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.
Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych
Promowanie zasad racjonalnego odżywiania.
Kształtowanie sprawności fizycznej
Promowanie zdrowego stylu życia
Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
Kształtowanie umiejętności wyrażania własnego zdania
Kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji wobec drugiego człowieka
Kształtowanie umiejętności panowania nad negatywnymi emocjami
Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.
Zwiększenie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych i życiu szkoły.
Wdrażanie do korzystania z osiągnięć współczesnej technologii w ramach podnoszenia kompetencji informatycznych
Wyrównywanie szans edukacyjnych
OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO:
Integracja zespołów klasowych.
Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm.
Rozwijanie postaw prospołecznych , w tym idei wolontariatu.
Stworzenie warunków do rozwoju samorządności szkolnej.
Kształtowanie umiejętności interpersonalnych
Kształtowanie postawy pielęgnowania tradycji, osiągnięć nauki i kultury
Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości.
Kształtowanie postaw moralnych w oparciu o normy etyczne i przyjęty system wartości
Podkreślanie uniwersalnych wartości w życiu człowieka.
Tworzenie atmosfery serdeczności, życzliwości i wzajemnego szacunku pomiędzy uczniami, nauczycielami i rodzicami.
Harmonogram działań wychowawczo – profilaktycznych
sfera |
zadania |
forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
FIZYCZNA |
Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych |
Dzień Sportu, Dzień Profilaktyki, Konkurs o zdrowiu i zdrowym stylu życia (konkursy plastyczne, wystawy, prezentacje, gazetki tematyczne, udział w ogólnopolskich konkursach i programach zdrowotnych) |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
Cały rok szkolny |
Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych |
Organizowanie godzin wychowawczych poświęconych higienie osobistej |
Wychowawcy, pielęgniarka szkolna |
Cały rok szkolny |
|
Promowanie zasad racjonalnego odżywiania. Kształtowanie sprawności fizycznej. Promowanie zdrowego stylu życia. |
Prowadzenie klas sportowych, mobilizowanie uczniów do trenowania wybranych dyscyplin, - Organizowanie sportowych zajęć pozalekcyjnych, zawodów, konkursów, - Zapobieganie wadom postawy, dbanie o właściwy dobór mebli w salach, - Popularyzowanie akcji i dni poświęconych tematyce zdrowotnej, - Propagowanie zdrowego żywienia, dożywianie w stołówce szkolnej, |
Trenerzy, nauczyciele wychowania fizycznego
Trenerzy, nauczyciele wychowania fizycznego
Dyrekcja
Wychowawcy, nauczyciele, pielęgniarka, pedagog, Rodzice, intendentka, |
Cały rok szkolny |
|
PSYCHICZNA |
Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby. |
Przeprowadzenie godzin wychowawczych dotyczących asertywności, tolerancji |
Nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
Cały rok szkolny |
Kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji wobec drugiego człowieka |
Uczniowie uczestniczą w pogadankach na temat tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka. Tworzenie przyjaznego klimatu szkoły |
Nauczyciele, wychowawcy |
Cały rok szkolny |
|
Kształtowanie umiejętności panowania nad negatywnymi emocjami |
Kształtowanie nawyków przestrzegania zasad bezpieczeństwa i właściwego zachowania w sytuacjach zagrożenia. Doskonalenie umiejętności rozwiązywania konfliktów. Realizacja programów profilaktycznych (np. „Spójrz inaczej”) |
Pedagog, psycholog, wybrani nauczyciele |
Cały rok szkolny |
|
INTELEKTUALNA |
Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.
|
Przeprowadzenie w klasach diagnoz i obserwacji podczas bieżącej pracy. Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, warsztatów, konkursów, wyjścia do muzeum, teatru, na wystawy, udział w życiu kulturalnym miasta, przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły,
zajęcia z orientacji zawodowej
|
nauczyciele, wychowawcy
Doradca zawodowy |
Cały rok szkolny |
Zwiększenie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych i życiu szkoły.
|
Przygotowanie propozycji zajęć pozalekcyjnych, zachęcanie uczniów do uczestnictwa, prezentowanie efektów pracy na forum szkoły (przedstawienia teatralne, akademie szkolne, itp.) |
Nauczyciele, wychowawcy |
Cały rok szkolny |
|
Wdrażanie do korzystania z osiągnięć współczesnej technologii w ramach podnoszenia kompetencji informatycznych, za szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych.
|
Realizowane podczas zajęć informatyki i robotyki |
Nauczyciele przedmiotowi |
Cały rok szkolny |
|
Wyrównywanie szans edukacyjnych
|
Dodatkowe zajęcia wyrównawcze i terapeutyczne |
Nauczyciele prowadzący |
Cały rok szkolny |
|
SPOŁECZNA |
Integracja zespołów klasowych. |
Spotkania, wycieczki, wspólne wyjścia, imprezy klasowe i okolicznościowe |
Wychowawcy |
Cały rok szkolny |
Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm. |
Pogadanki na lekcjach wychowawczych, analiza sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania z wykorzystaniem elementów mediacji rówieśniczej |
Wychowawcy |
Cały rok szkolny |
|
Rozwijanie postaw prospołecznych , w tym idei wolontariatu |
Uwrażliwianie uczniów na przypadki niewłaściwego traktowania zwierząt, poszanowania ich praw. Organizowanie akcji pomocy na rzecz schroniska dla bezdomnych zwierząt. Udział w akcjach o charakterze charytatywnym |
Wychowawcy, pedagog |
Cały rok szkolny |
|
Stworzenie warunków do rozwoju samorządności szkolnej |
Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekuna samorządu uczniowskiego.
|
Opiekunowie samorządu |
Cały rok szkolny |
|
Kształtowanie umiejętności interpersonalnych |
Zajęcia z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania. Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych poprzez: - wdrażanie do empatii, - kształtowanie umiejętności efektywnego zachowania się w sytuacjach trudnych,
|
Wychowawcy, pedagog |
Cały rok szkolny |
|
Kształtowanie postawy pielęgnowania tradycji, osiągnięć nauki i kultury
|
Wyjścia do muzeów, uczestnictwo w wystawach, wycieczkach do miejsc prezentujących osiągnięcia naukowo-techniczne. Obchody uroczystości państwowych i rocznicowych. |
Wychowawcy |
Cały rok szkolny |
|
DUCHOWA |
Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości |
Promowanie i wzmacnianie pozytywnych wzorców i postaw. Zapoznanie uczniów z normami obowiązującymi w szkole. |
Nauczyciele, wychowawcy |
Cały rok szkolny |
Kształtowanie postaw moralnych w oparciu o normy etyczne i przyjęty system wartości. Podkreślanie uniwersalnych wartości w życiu człowieka. |
Znajomość i akceptacja podstawowych norm etycznych; przestrzeganie zasad poprawnego zachowania; wystrzeganie się zachowań niegodnych ucznia; unikanie ściągania na klasówkach; wystrzeganie się kłamstwa, obmawiania innych itd.; Znajomość praw i zasad regulujących życie ucznia; rozumienie pojęć: honor, godność, uczciwość; akceptacja oraz przestrzeganie zasad godnego reprezentowania szkoły; szanowanie własnych przekonań |
Nauczyciele, wychowawcy |
Cały rok szkolny |
|
Tworzenie atmosfery serdeczności, życzliwości i wzajemnego szacunku pomiędzy uczniami, nauczycielami i rodzicami. |
Organizowanie pracy szkoły, aby stawała się ona dla uczniów miejscem rozwoju, – współpraca szkoły z innymi szkołami (np. różne konkursy), – współpraca szkoły z rodzicami (np. dzień otwarty szkoły, dzień sportu), uczniowie są zainteresowani tym, by ich rodzice brali udział w działaniach szkoły |
Nauczyciele, wychowawcy, dyrekcja szkoły |
Cały rok szkolny |
VII. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
analizę dokumentacji,
przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
rozmowy z rodzicami,
wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli, analizy przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców.
Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Sportowej Szkoły Podstawowej nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Tczewie, w dniu …………………………………..……….
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Sportowa Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi