|
Statut Sportowej Szkoły Podstawowej Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Bohaterów Westerplatte |
27. 11. 2017
Niniejszy statut został opracowany na podstawie:
¨ Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59);
¨ Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. -Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60);
¨ Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.);
¨ Konwencji o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 Nr 120, poz. 526 z późn. zm,);
¨ Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1189 z późn. zm.);
¨ Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11.08.2017 roku w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. 2017 poz.1611);
¨ Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649);
¨ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11.08.2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. 2017 poz. 1603);
¨ Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie Zasad techniki prawodawczej (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 283);
¨ Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017r. poz. 1534);
¨ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 1992 r. nr 36, poz. 155 z póź. zm.);
¨ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. nr 6, poz. 69 ze zm.);
¨ Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28.08.2017 r.w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz.1643…);
¨ Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356);
¨ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. 2002 nr 56 poz. 506 z póź. zm.);
¨ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25.08.2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. 2017 poz.1646);
¨ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24.08.2017r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017 poz.1635);
¨ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28.08.2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. 2017 poz.1656);
¨ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program nauki lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2017 r. poz. 1596);
¨ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. z 2014 poz. 263);
¨ Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 08.08.2017 roku w sprawie warunków organizowania, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz.1578);
¨ Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 8 sierpnia 2017 r. roku w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu (Dz. U. z 2017 r. poz. 1546);
¨ Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23.08.2017 roku w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. 2017 poz.1655);
¨ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty (Dz. U. z 2017 r. poz. 1512).
§ 1
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Szkole – należy przez to rozumieć Sportową Szkołę Podstawową Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Tczewie im. Bohaterów Westerplatte;
2) Przedszkolu - należy przez to rozumieć Oddziały Przedszkolne przy Sportowej Szkole Podstawowej Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Tczewie im. Bohaterów Westerplatte;
Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59);
3) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Szkoły;
4) Dyrektorze, Wicedyrektorze, Radzie Pedagogicznej, Samorządzie Uczniowskim i Radzie Rodziców – należy przez to rozumieć organy działające w Szkole;
5) Uczniach i rodzicach – należy przez to rozumieć uczniów Szkoły oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów oraz osoby(podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
6) Uczniach kl. IV – VIII – należy przez to rozumieć również uczniów kl. II – III dotychczasowego gimnazjum;
7) Wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Szkole;
8) Organie prowadzącym Szkołę – należy przez to rozumieć Gminę Miejską Tczew,
9) Organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą – należy przez to rozumieć Pomorskiego Kuratora Oświaty;
10) Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej – należy przez to rozumieć także inną poradnię specjalistyczną lub inną instytucję świadczącą poradnictwo
i specjalistyczną pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
§ 2
§ 3
§ 4
Szkoła ma własny hymn, sztandar oraz ceremoniał. Ceremoniał obejmuje:
1) ślubowanie uczniów klas pierwszych;
2) pasowanie na czytelnika klas pierwszych;
3) przekazanie sztandaru klasom młodszym.
§ 5
1) I etap - klasy I - III – edukacja wczesnoszkolna;
2) II etap - klasy IV - VIII.
2. Do dnia 31 sierpnia 2019 r. w ustroju szkoły funkcjonują oddziały gimnazjalne.
§ 6
§ 7
1) pomieszczenia z wyposażeniem do nauki;
2) gabinety: pedagoga, terapii pedagogicznej i logopedycznej;
3) bibliotekę;
4) świetlicę;
5) pomieszczenia administracyjno-gospodarcze, pokój nauczycielski;
6) gabinet pielęgniarki;
7) stołówkę szkolną;
8) pomieszczenia sanitarne;
9) boiska szkolne;
10) salę gimnastyczną;
11) salę gimnastyki korekcyjnej;
12) plac zabaw dla najmłodszych;
13) salę zabaw dla najmłodszych.
§ 8
§ 9
§ 10
§ 11
Wzory świadectw i innych druków szkolnych, oraz zasady ich wydawania, sposób dokonywania sprostowań i wydawania duplikatów określają odrębne przepisy.
§ 12
1) zapewnienie optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad ochrony i promocji zdrowia;
2) zapewnienie uczniom warunków do uprawiania na wysokim poziomie sportu w dyscyplinach: pływanie i piłka ręczna;
3) kształtowanie – w sposób naturalny – postawy akceptacji odmienności drugiego człowieka, wychowywanie w duchu humanizmu i tolerancji;
4) umożliwianie prawidłowego rozwoju zainteresowań i umiejętności ucznia, nad którym czuwa wykwalifikowana i doświadczona kadra pedagogiczna oraz grono specjalistów;
5) udostępnienie uczniom pracowni dydaktycznych, pracowni komputerowych, językowych, biblioteki, świetlicy, sprzętu i urządzeń rekreacyjno – sportowych;
6) organizowanie zajęć dodatkowych dla uczniów, uwzględniających ich potrzeby rozwojowe i indywidualne zainteresowania;
7) organizowanie różnych form opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie;
8) współpraca z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom;
9) zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do kontynuowania nauki na dalszym etapie edukacyjnym;
10) wprowadzenie uczniów w świat wiedzy naukowej, kultury i sztuki;
11) wdrażanie ich do samodzielności, pomaganie im w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji;
12) przygotowanie do aktywnego udziału w życiu społecznym;
13) sprawowanie opieki nad uczniami, odpowiednio do ich potrzeb i oczekiwań;
14) zapewnienie uczniom poszanowania ich godności osobistej, wolności światopoglądowej i wyznaniowej ze szczególnym uwzględnieniem zasad nauk pedagogicznych, przepisów prawa, jak również zobowiązań wynikających z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Deklaracji Praw Dziecka oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ.
15) zapewnienie uczniom niepełnosprawnym z różnymi dysfunkcjami możliwości edukacji w szkole masowej oraz dostosowywanie wymagań edukacyjnych do możliwości dziecka w oparciu o opinie i orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej;
15a) organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły poprzez zapewnienie:
a) realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
b) sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci lub uczniów;
c) zajęć specjalistycznych oraz innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci lub uczniów, w szczególności zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych;
d) integracji dzieci i uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi i uczniami pełnosprawnymi;
e) zapewnienie przygotowania uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
16) zapewnienie uczniom niepełnosprawnym ruchowo (poruszającym się na wózkach inwalidzkich, o kulach, przy balkonikach) dojazdu do szkoły;
17) udzielanie uczniom pomocy psychologicznej, rewalidacyjnej, logopedycznej i pedagogicznej przez nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje;
18) zapewnienie uczniom opieki pielęgniarki szkolnej;
19) umożliwienie realizacji indywidualnego programu lub toku nauki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
20) umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, a w szczególności wpajanie zasad poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i Świata;
21) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki, wychowania i opieki. Realizację tego zadania powierza się dyrekcji, nauczycielom, pracownikom administracji i obsługi;
22) umożliwianie pełnego rozwoju osobowości uczniów poprzez czytelnictwo książek i czasopism w bibliotece szkolnej, udział w spektaklach teatralnych, seansach filmowych, oraz zainteresowań sportowych poprzez uczestnictwo w różnorodnych zajęciach sportowych prowadzonych w sali gimnastycznej lub innych obiektach sportowych;
23) kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym;
24) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych.
3. Szczegółowe wymagania wobec Szkół określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11.08.2017 roku w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
§ 13
Zajęcia dodatkowe
1. W celu rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów, w szkole prowadzone są zajęcia pozalekcyjne, tj, koła przedmiotowe, koła zainteresowań oraz SKS.
2. Godziny realizacji wymienionych w ust. 1 zajęć ujmuje się w tygodniowym planie zajęć pozalekcyjnych szkoły.
3. Rozkład wymienionych zajęć umożliwia uczestnictwo wszystkich zainteresowanych uczniów.
4. Przy tworzeniu kół zainteresowań dopuszcza się możliwość tworzenia grup międzyoddziałowych.
§ 14
Organizacja indywidualnego toku kształcenia
1) rodzice ucznia;
2) wychowawca oddziału lub inny nauczyciel uczący zainteresowanego ucznia (za zgodą rodziców).
1) w przypadku negatywnej opinii rady pedagogicznej lub poradni psychologiczno-pedagogicznej;
2) jeżeli indywidualny program, który ma być realizowany przez ucznia, nie sprzyja ukończeniu szkoły w skróconym czasie.
1) uzyskania przez ucznia oceny dostatecznej lub niższej z egzaminu klasyfikacyjnego;
2) złożenie przez ucznia lub jego rodziców oświadczenia o rezygnacji z indywidualnego programu lub toku nauki.
§ 15
§ 16
§ 17
§ 18
§ 19
Szczegółowe zasady funkcjonowania klas sportowych określone są w Regulaminie Klas Pływackich i Regulaminie Klas Piłki Ręcznej.
§ 20
1) Za zgodą organu prowadzącego, liczba dzieci, w tym dzieci niepełnosprawnych, może być niższa.
1) na wniosek dyrektora szkoły – przedstawiciel poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
2) na wniosek lub za zgodą rodziców ucznia – inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
§ 21
1) zapewnia stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
2) zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym;
3) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy BHP i ppoż.;
4) współpracuje ze specjalistami (logopeda, pedagog, terapeuta) zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc.
§ 22
§ 23
1) Podstawą utworzenia oddziału integracyjnego jest określona liczba dzieci z opinią o wczesnym wspomaganiu lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Pozostałą część klasy stanowią dzieci bez opinii, które są zapisane w porozumieniu z rodzicami;
2) Liczba dzieci w oddziale integracyjnym powinna wynosić nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 dzieci niepełnosprawnych z opinią o wczesnym wspomaganiu lub orzeczeniem do kształcenia specjalnego. W oddziałach integracyjnych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne.
§ 24
Kryteria przyjmowania do oddziału przedszkolnego określone są w rozdziale „Zasady przyjmowania uczniów do szkoły”.
§ 25
1a. Oddział przedszkolny pracuje od poniedziałku do piątku realizując bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę przez 5 godzin dziennie, w tym czasie realizuje się podstawy programowe wychowania przedszkolnego:
1b. Za zgodą organu prowadzącego oddział przedszkolny może pracować dłużej niż 5 godzin. Zasady odpłatności za ten pobyt określa umowa zawarta pomiędzy dyrektorem szkoły a rodzicem/prawnym opiekunem.
§ 26
1) pomieszczenia do nauki i zabawy z niezbędnym wyposażeniem;
2) szatnię;
3) szkolny plac zabaw;
4) szkolną infrastrukturę sportową;
5) toalety;
1) odpłatne obiady;
2) możliwość korzystania z biblioteki, udział w zajęciach bibliotecznych;
3) możliwość uczestniczenia dzieci w zajęciach pozalekcyjnych skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym.
§ 27
§ 28
1) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych ich opiece dzieci w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
2) otoczenie opieką każdego dziecka w czasie pobytu w przedszkolu;
3) prawidłowa organizacja procesu dydaktycznego, m.in. wykorzystanie najnowszej wiedzy merytorycznej i metodycznej do pełnej realizacji wybranego programu wychowania przedszkolnego, wybór optymalnych form organizacyjnych i metod pracy z dziećmi w celu maksymalnego ułatwienia dzieciom zrozumienia istoty realizowanych zagadnień;
4) kształcenie i wychowywanie dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, szacunku dla symboli narodowych oraz szacunku dla każdego człowieka;
5) dbanie o kształtowanie u dzieci postaw moralnych;
6) tworzenie warsztatu pracy dydaktycznej, wykorzystanie pomocy dydaktycznych, udział w gromadzeniu innych niezbędnych środków dydaktycznych (zgłaszanie dyrekcji zapotrzebowania, pomoc w zakupie), dbałość o pomoce i sprzęt przedszkolny;
7) bezstronne, rzetelne, systematyczne i sprawiedliwe ocenianie umiejętności dzieci. Informowanie o jego osiągnięciach lub brakach rodziców;
8) wspieranie rozwoju psychofizycznego każdego dziecka, jego zdolności lub zainteresowań;
9) prowadzenie obserwacji i pomiarów pedagogicznych w celu przeprowadzenia analiz i oceny gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
10) indywidualizowanie pracy z dzieckiem podczas obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych odpowiednio do jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych;
11) dostosowywanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka posiadającego opinię poradni psychologicznej, a także nie posiadającego ww. opinii w zależności od jego trudności lub zdiagnozowanych uzdolnień;
12) rozpoznawanie możliwości i potrzeb powierzonych jego opiece dzieci;
13) organizowanie i prowadzenie zebrań z rodzicami oraz indywidualne kontakty z rodzicami dzieci;
14) doskonalenie umiejętności dydaktycznych, aktywny udział we wszystkich zebraniach Rad Pedagogicznych;
15) aktywny udział w życiu przedszkola: udział w uroczystościach i imprezach organizowanych w przedszkolu;
16) przestrzeganie dyscypliny pracy;
17) prawidłowe, rzetelne i systematyczne prowadzenie dokumentacji: opracowywanie rocznych rozkładów pracy, prowadzenie dziennika oddziału, kart diagnozy, a także innej dokumentacji wymaganej przez dyrektora przedszkola;
18) kierowanie się w swoim działaniu dobrem dziecka, poszanowanie jego godności osobistej;
19) dbanie o wystrój sali powierzonej jego opiece;
20) przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze;
21) opracowanie lub wybór i przedstawienie programu wychowania przedszkolnego Dyrektorowi.
§ 29
§ 30
§ 31
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo - wychowawczo - dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, sprzyjającemu wszechstronnemu rozwojowi;
2) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania ich godności osobistej;
3) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym;
4) korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz możliwościami psychofizycznymi rozpoznanymi przez nauczyciela lub specjalistę (dotyczącymi zarówno trudności w uczeniu się jak i uzdolnień).
1) szanować kolegów i wytwory ich pracy;
2) nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczyciela;
3) szanować sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu;
4) dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywają;
5) przestrzegać ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
6) przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych;
7) słuchać i reagować na polecenia nauczyciela.
§ 32
1) ustną pochwałą;
2) dyplomem;
3) nagrodą rzeczową.
§ 33
W przedszkolu wyklucza się stosowanie wobec dzieci przemocy fizycznej oraz psychicznej.
§ 34
Wychowankowie przedszkola mogą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków. Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają zainteresowani rodzice na początku roku szkolnego we wrześniu.
§ 35
1) przedstawiania wniosków i opinii dotyczących pracy przedszkola poprzez swoją reprezentację, tj. Radę Rodziców;
2) znajomości podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych;
3) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
4) korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
5) udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, zajęć wychowawczo - dydaktycznych, itp.;
6) udziału w zajęciach otwartych organizowanych w przedszkolu.
§ 36
1) znać i przestrzegać postanowień statutowych oraz innej ważnej dla nich dokumentacji przedszkolnej (szkolnej);
2) współpracować z nauczycielem w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych;
3) przygotować dziecko do prawidłowego funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych;
4) przyprowadzać dzieci na zajęcia regularnie;
5) odbierać dzieci w wyznaczonych godzinach;
6) interesować się sukcesami i porażkami swojego dziecka;
7) kontynuować zalecone ćwiczenia terapeutyczne;
8) zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje (fizyczne i psychiczne) dziecka i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu, mające wpływ na funkcjonowanie w grupie (choroby, ważne wydarzenia rodzinne, lęki, obawy, emocje itd.);
9) uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
10) bezzwłocznie zgłaszać o zmianach adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego;
11) śledzić na bieżąco informacje umieszczane na tablicy ogłoszeń oraz przekazywane bezpośrednio przez nauczyciela;
12) zapewnić dziecku niezbędne wyposażenie dla prawidłowego funkcjonowania dziecka w przedszkolu.
§ 37
1) udzielić pierwszej pomocy, w razie konieczności wezwać pogotowie ratunkowe;
2) o zaistniałym wydarzeniu poinformować niezwłocznie Dyrektora szkoły oraz rodziców dziecka;
3) Dyrektor jest zobowiązany przygotować dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
§ 38
1a. Wydanie dziecka następuje po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość wskazanego w treści pełnomocnictwa.
§ 39
§ 40
§ 41
1a. Podstawową formą współpracy są kontakty indywidualne wychowawców oddziałów i rodziców oraz wywiadówki.
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w danej klasie i Szkole;
2) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów;
3) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, poczynionych przez niego postępów, rozwoju uzdolnień, oceny zachowania i przyczyn trudności w nauce;
4) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci;
5) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny i organowi prowadzącemu szkołę opinii na temat pracy Szkoły;
6) udziału w wycieczkach, imprezach kulturalnych i działaniach gospodarczych.
§ 42
1) wychowywania swoich dzieci w sposób odpowiedzialny, z poszanowaniem godności dziecka i niezaniedbywania ich;
2) poświęcania swojego czasu i uwagi nauce dzieci, tak, aby wzmacniać wysiłki szkoły skierowane na osiągnięcie celów nauczania i wychowania;
3) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
4) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne, za wyjątkiem przypadku uzyskania zgody Dyrektora na spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą;
5) informowania wychowawcy o nieobecności ucznia na zajęciach w formie pisemnej, złożonej w terminie do 7 dni po powrocie do szkoły. Informacja zawierać będzie podpis rodziców ucznia lub innej uprawnionej osoby (lekarz). Usprawiedliwienia nie spełniające wskazanych warunków nie będą honorowane;
6) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych;
7) zaopatrzenia dziecka w zestaw podręczników, zeszytów i pomocy niezbędnych do nauki;
8) angażowania się, jako partnerzy, w działania szkoły, aktywnego udziału w wyborach i współdziałaniu w organach szkoły;
9) systematycznego kontrolowania postępów dziecka w nauce oraz udzielania pomocy wychowawcy klasy w realizowaniu celów dydaktyczno – wychowawczych;
10) uczestniczenia w zebraniach rodziców organizowanych przez Szkołę;
11) niezwłocznego skontaktowania się z wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym lub Dyrektorem ilekroć zaistnieje taka konieczność;
12) zachowania w tajemnicy informacji, których publiczne ujawnienie mogłoby naruszyć dobro ucznia i jego rodziców, nauczyciela i innych pracowników Szkoły;
13) rozstawania się ze swoimi dziećmi w szatni i niewchodzenia na teren szkoły. Wejście na teren jednostki jest możliwe po uprzednim zgłoszeniu celu wizyty w sekretariacie szkoły;
14) reagowania na przejawy niewłaściwego zachowania uczniów w Szkole, poprzez zgłoszenie nauczycielowi;
15) informowania wychowawcy o sprawach mogących mieć wpływ na naukę i zachowanie dziecka.
1) uznania ich prymatu jako “pierwszych nauczycieli-wychowawców swoich dzieci”;
2) dostępu do wszelkich informacji dotyczących kształcenia i wychowania dzieci;
3) rzetelne informacje o postępach nauki i zachowaniu dziecka;
4) wsparcia ze strony szkoły w razie problemów wychowawczych;
5) partnerskiego współdziałania, poprzez swoich przedstawicieli z organami szkoły.
§ 43
1) organizuje spotkania w formie indywidualnej i grupowej (zebrania) w celu zaznajamiania rodziców z zadaniami realizowanymi w ramach podstawy programowej, postępami edukacyjnymi dziecka oraz jego zachowaniem;
2) organizuje zajęcia otwarte dla rodziców dające możliwość poznania metod i form pracy z dziećmi za zgodą wszystkich zainteresowanych;
3) organizuje pracę wyrównawczą i terapeutyczną, indywidualną i grupową;
4) pełni wobec rodziców funkcję doradczą proponując zestawy ćwiczeń wspomagających rozwój dziecka;
5) współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami, które udzielają pomocy dziecku i rodzinie.
§ 44
§ 45
1) lekcje otwarte dla rodziców;
2) dni otwarte;
3) zapraszanie rodziców i ich udział w uroczystościach szkolnych festynach itp.;
4) opieka sprawowana przez rodziców w czasie imprez, wycieczek;
5) spotkania dla rodziców ze specjalistami;
6) tablice informacyjne dla rodziców;
7) pozyskiwanie przez rodziców środków na rzecz szkoły;
8) inne formy zaakceptowane zarówno przez szkołę jak i rodziców.
§ 46
1) w czasie zebrań lub „dni otwartych”;
2) poprzez właściwy wpis do „dzienniczka ucznia”;
3) w wyjątkowych przypadkach poprzez sekretariat;
4) codziennie po sprowadzeniu uczniów (szczególnie dzieci z oddziałów przedszkolnych i uczniów z klas I do szatni po zajęciach;
5) poprzez wpis e e-dzienniku.
§ 47
§ 48
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowanie ucznia.
1) wymagań określonych w postawie programowej kształcenia ogólnego lub wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Ocenia się również aktywność ucznia na zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazywanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
3) udzielanie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju;
4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
5) monitorowanie bieżącej pracy ucznia;
6) dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu i uzdolnieniach ucznia;
7) umożliwienie nauczycielom doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej;
8) kształtowanie u ucznia umiejętności wyboru wartości pożądanych społecznie i kierowanie się nimi we własnym działaniu.
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem zindywidualizowanych wymagań wobec uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
2) informowanie o wymaganiach edukacyjnych uczniów i rodziców;
3) bieżące ocenianie i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
6) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce oraz zasad wglądu do dokumentacji oceniania i pisemnych prac uczniów.
10. Na początku każdego roku szkolnego uczniowie i rodzice informowani są:
1) przez nauczyciela o Przedmiotowych Zasadach Oceniania obejmujących:
a) wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania,
b) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
c) zasadach poprawiania wyników niekorzystnych,
d) Informacje zawierające PZO są w formie pisemnej przekazywane uczniom (uczniowie klas 4 wklejają je do zeszytu), a także są dostępne na stronie internetowej szkoły oraz w bibliotece szkolnej.
2) przez wychowawcę o:
a) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,
b) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
c) zasadach otrzymywania do wglądu sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac kontrolnych,
d) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania,
11.Ocena jest informacją, w jakim stopniu uczeń spełnił wymagania edukacyjne postawione przez nauczyciela, nie jest karą ani nagrodą.
12.W ocenianiu obowiązują zasady:
1) Jawności ocen dla uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów);
2) Zasada częstotliwości oraz rytmiczności – uczeń jest oceniany na bieżąco i rytmicznie;
3) Zasada jawności kryteriów - uczeń oraz jego rodzice (prawni opiekunowie) znają kryteria oceniania, zakres materiału oraz formy pracy podlegające ocenie i dawać możliwość uzyskania wszystkich ocen;
4) Zasada różnicowania wymagań – zadania stawiane uczniom powinny mieć zróżnicowany poziom trudności;
5) Ocena nie jest średnią arytmetyczną ocen bieżących.
13.Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
14. Każda ocena z ustnych form sprawdzania umiejętności i wiadomości ucznia podlega wpisaniu do e-dziennika oraz ewentualnie do zeszytu ucznia po ustnym poinformowaniu ucznia o jej skali.
15. Sprawdzone i ocenione pisemne prace uczniów przedstawiane są do wglądu uczniom na zajęciach dydaktycznych.
16. Rodzice mają możliwość wglądu w pisemne prace swoich dzieci:
1) Na zebraniach ogólnych;
2) Podczas indywidualnych spotkań z nauczycielem.
17. Oceny z ustnych i pisemnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności nauczyciel uzasadnia ustnie lub pisemnie, wskazując dobrze opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do poprawy.
§ 49
1) przekazują do dyrektora szkoły
a) plany pracy wychowawcy klasy oparty o program wychowawczo- profilaktyczny szkoły (wychowawcy klas 4- 8 umieszczają go również w e-dzienniku i w teczce wychowawcy klasy),
b) plany pracy dydaktycznej (w formie rozkładu materiału, planu wynikowego lub w innej formie (forma elektroniczna);
2) przekazują do wicedyrektorów:
a) podpisane przez rodziców dostosowania edukacyjne, kryteria oceniania dla uczniów, którzy mają w opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (PPP) takie wskazanie,
b) podpisane przez rodziców dostosowania edukacyjne, kryteria oceniania i plan pracy dla uczniów, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
c) uwagi do realizacji programu nauczania dla uczniów posiadających orzeczenie do kształcenia specjalnego,
d) indywidualne programy nauczania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym,
e) opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne określające zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem.
5. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
5a. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
1) wpisy do zeszytów przedmiotowych i zeszytów ćwiczeń;
2) podczas zebrań rodziców z wychowawcą klasy;
3) podczas spotkań rodziców z nauczycielami wg harmonogramu spotkań lub wg potrzeb.
1) obserwacja;
2) prace pisemne;
3) odpowiedzi ustne;
4) praca w grupach;
5) prace średnio i długoterminowe;
1) zobowiązany jest do uzupełnienia braków: materiału programowego (wedle wskazówek nauczyciela), zeszytu przedmiotowego, ćwiczeń; najlepiej przed upływem dwóch tygodni;
2) ma obowiązek do napisania pracy klasowej, sprawdzianu w innym terminie wyznaczonym przez nauczyciela;
3) rodzic zobowiązany jest do usprawiedliwienia nieobecności dziecka w ciągu jednego tygodnia.
1) wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców o zasadach oceniania osiągnięć ucznia oraz jego zachowania;
2) wyróżnienie „Wzorowy uczeń” przyznaje wychowawca klasy po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną;
3) wyróżnienie „Wzorowy uczeń” przyznawane jest na koniec roku szkolnego.
§ 50
Ocenianie i klasyfikowanie ucznia niepełnosprawnego
1) klasyfikacja śródroczna ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
2) klasyfikacja roczna ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
3) klasyfikacja roczna ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
§ 51
1) pomoc koleżeńska;
2) pomoc nauczyciela;
3) organizowanie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych;
4) pomoc terapeuty pedagogicznego;
5) pomoc pedagoga;
6) pomoc psychologa;
7) organizowanie zajęć specjalistycznych:
a) korekcyjno – kompensacyjnych,
b) logopedycznych
c) innych o charakterze terapeutycznym,
8) organizowanie zajęć świetlicowych;
9) bieżąca praca z uczniem.
1) uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, posiadający opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej stwierdzającą te trudności nie jest zwolniony z dbałości o poprawność językową, estetykę zeszytu i prac pisemnych;
2) jego obowiązkiem jest dodatkowa praca nad swoim problemem w dowolnie wybranej formie oferowanej przez szkołę – uczestnictwo w zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych lub praca indywidualna pod kierunkiem nauczyciela polonisty, wychowawcy, terapeuty;
3) specyficzne zaburzenia wynikające ze stwierdzonych dysfunkcji nie mogą wpływać na negatywną ocenę ucznia;
4) nie zmienia się zakresu badanych umiejętności i wiadomości na sprawdzianach;
5) w wyjątkowych przypadkach sprawdzian lub jego poprawa może odbywać się w formie wypowiedzi ustnej;
6) nauczyciele wszystkich przedmiotów zobowiązani są do stosowania odpowiednich metod i form pracy z uczniem według stwierdzonych zaburzeń dziecka;
7) ocenianie uczniów z dysleksją rozwojową ma spełniać funkcję motywującą i wspierającą, a więc ocena ma uwzględnić wkład pracy dziecka, często mimo braku widocznych efektów;
8) uczeń z dysleksją powinien w miarę możliwości siedzieć blisko nauczyciela;
9) najważniejszym elementem procesu terapeutycznego jest ścisła współpraca nauczycieli z terapeutą oraz z rodzicami;
10) odpowiedzialność za edukację ucznia z dysleksją rozwojową spoczywa na wszystkich nauczycielach.
§ 52
1) W zakresie czytania:
a) usprawnianie techniki czytania poprzez stosowanie systematycznych ćwiczeń z zastosowaniem metod dostosowanych do możliwości i potrzeb dziecka,
b) stosowanie metod i technik wspomagających np. czytanie w parach, czytanie na raty itp.,
c) stosowanie odpowiednich pomocy dydaktycznych wspierających naukę czytania – okienka, suwaki, domina sylabowe, wyrazowe, loteryjki obrazkowo – wyrazowe, wyrazowo – sylabowo – literowe itp.,
d) używanie kolorowej nakładki z podkreślnikiem lub zakładki celem kontrolowania miejsca czytanego tekstu i niwelowania kontrastu,
e) zwiększenie różnorodnych form pracy z tekstem,
f) różnicowanie i wyznaczanie fragmentów tekstu do czytania głośnego w zależności od aktualnych umiejętności ucznia, w przypadku nasilenia trudności odpytywanie z czytania indywidualnie,
g) dostosowanie ilości zadawanego do nauki tekstu do aktualnych możliwości dziecka,
h) ocenianie techniki czytania z uwzględnieniem postępu tej umiejętności, nie za stan faktyczny,
i) pozostawianie większej ilości czasu na wykonanie zadań wymagających czytania,
j) kontrolowanie rozumienia tekstu i poleceń, wspomaganie ucznia poprzez czytanie fragmentów poleceń, tekstów sprawdzianów itp.,
k) rozwijanie zainteresowań czytelniczych, zaciekawienie dziecka czytaniem, udział w programach wspierających np. „Czytamy razem”;
2) W zakresie pisania:
a) częstsze stosowanie pisania z pamięci niż ze słuchu, stosowanie dyktand z komentarzem, dyktand z jedną trudnością ortograficzną, tekstów z lukami,
b) wdrażanie do pracy ze słownikiem ortograficznym na lekcjach i w domu,
c) stosowanie dodatkowych ćwiczeń utrwalających poznane zasady ortograficzne w szkole i w domu pod kierunkiem nauczyciela, egzekwowanie i nagradzanie systematycznej pracy ucznia w domu,
d) systematyczne kontrolowanie zeszytów ucznia, motywowanie do poprawy błędów, autokorekt,
e) dostosowanie kryteriów oceniania prac pisemnych oraz sprawdzianów pisania z pamięci i ze słuchu do możliwości ucznia – w pracach pisemnych nieobniżanie oceny za błędy ortograficzne, interpunkcyjne, specyficzne błędy w pisowni, w pisemnych pracach domowych branie pod uwagę błędów ortograficznych - zwiększanie odpowiednio ilości dopuszczalnych błędów, pomijanie błędów interpunkcyjnych i literowych,
f) wydłużanie limitów czasowych prac pisemnych,
g) dostosowanie warunków do leworęczności ucznia poprzez:
- zajęcie odpowiedniego miejsca w ławce szkolnej,
- kontrolowanie prawidłowej pozycji podczas zajęć graficznych (rysowanie, pisanie) – sposób siedzenia, ułożenie kartki papieru, zeszytu,
- kształcenie nawyku prawidłowego ułożenia ręki oraz sposobu trzymania narzędzia pisarskiego,
- stosowanie ćwiczeń utrwalających prawidłową orientację w lewej i prawej stronie ciała i przestrzeni,
- usprawnianie techniki rysowania i pisania – ćwiczenie zdolności do kontrolowania siły nacisku ręki dziecka w trakcie pisania, ćwiczenia precyzji ruchów, wytwarzanie nawyków ruchowych związanych z kierunkiem pisania, ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- kontrola poprawności wykonywania zadań przez nauczyciela, pomoc w korygowaniu błędów, nauka samokontroli;
h) stosowanie dodatkowych ćwiczeń grafomotorycznych,
i) zezwalanie na pisanie ołówkiem,
j) zwracanie uwagi i pomaganie w prawidłowym rozmieszczeniu pisanego tekstu w zeszycie – linie pomocnicze, specjalne oznaczenia,
k) pomoc uczniowi w uzupełnianiu notatek na lekcji, przepisywaniu z tablicy,
l) zaznaczanie istotnych fragmentów, wklejanie dłuższych tekstów,
m) w zależności od nasilenia trudności, wzmożonej męczliwości ręki piszącej, pozwalanie na pisanie pismem „drukarskim” – rozłącznym lub drukowanymi literami, odczytywanie nieczytelnych fragmentów wraz z uczniem,
n) w przypadku ucznia z dysgrafią nieocenianie pisma pod kątem jego graficznego wyglądu, w ocenie prac manualno – technicznych uwzględnienie wkładu pracy ucznia i jego starań,
3) W zakresie mówienia:
a) formułowanie wypowiedzi, pytań i poleceń o prostej konstrukcji, krótkich i jasnych, dzielenie dłuższych poleceń na etapy,
b) sprawdzanie rozumienia wyrazów, pojęć, związków frazeologicznych używanych na lekcjach, tłumaczenie ich znaczenia,
c) bogacenie słownictwa, pomoc w zapamiętaniu nowych nazw, zwrotów poprzez zwiększenie ilości ćwiczeń, zabaw dydaktycznych, stosowanie metod wielozmysłowych,
d) kształcenie umiejętności językowych, bogacenie mowy opowieściowej poprzez częste zachęcanie do samorzutnych wypowiedzi oraz wypowiedzi ustnych na podany temat, zwracanie uwagi na poprawność stylistyczną i gramatyczną, wspomaganie dodatkowymi pytaniami oraz podpowiedziami, pomoc w konstruowaniu zdań w celu stworzenia spójnej, logicznej wypowiedzi kilkuzdaniowej,
e) wydłużanie czasu na pamięciowe opanowanie ciągów sekwencyjnych (nazw pór roku, miesięcy, dni tygodnia itp.),
f) przeznaczanie większej ilości czasu na pamięciowe opanowanie tekstu, w przypadku trudności w opanowaniu wierszy, rozłożenie nauki wiersza na fragmenty i zezwolenie na zaliczanie częściami,
g) w nauce języków obcych – wprowadzanie i utrwalanie nowego słownictwa poprzez nauczanie polisensoryczne, odwoływanie się do indywidualnego stylu uczenia się dziecka,
h) kontrolowanie wypowiedzi ucznia pod względem artykulacyjnym, w przypadku zaistniałych zaburzeń objęcie opieką logopedyczną;
3) W zakresie umiejętności matematycznych:
a) stosowanie większej ilości zadań praktycznych, zdobywanie doświadczeń matematycznych poprzez gry, zabawy, zagadki matematyczne, operowanie konkretami,
b) stosowanie różnego rodzaju pomocy dydaktycznych na lekcjach (liczydła, patyczki, liczmany, tabele mnożenia, dodawania, wzory cyfr, symboli, znaków matematycznych itp.),
c) stosowanie obrazów, wykresów, rysunków, by dostarczyć punktów odniesienia, używanie kolorów,
d) powiększanie tekstów, rysunków, dostosowanie do potrzeb dziecka, pozostawianie większych odstępów między kolejnymi tekstami zadań,
e) zwiększenie ilości ćwiczeń w schemacie ciała i przestrzeni, rozwijanie orientacji przestrzennej,
f) rozwijanie myślenia operacyjnego i arytmetycznego poprzez wsparcie na bieżąco i pomoc indywidualną podczas lekcji – wyjaśnianie treści zadań, używanie kolorowych kredek w celu wyodrębnienia ważnych danych i treści, stosowanie pytań pomocniczych w celu zastosowania odpowiedniego sposobu rozwiązania zadania, pomoc w odnalezieniu najdogodniejszej metody obliczeń, przybliżanie treści ilustracją, przykładem, wsparcie konkretami,
g) pozostawienie większej ilości czasu na naukę tabliczki mnożenia, stosowanie różnorodnych technik ułatwiających jej opanowanie,
h) odpowiednie wydłużanie czasu pracy dostosowane do możliwości ucznia,
i) stosowanie częstych, krótkich sprawdzianów umożliwiających bieżące sprawdzanie wiedzy ucznia, dające możliwość stałej pomocy i współpracy z uczniem,
j) umożliwienie uczniom korzystania z dodatkowych kartek na sprawdzianach w formie brudnopisu,
k) analizowanie błędów popełnianych przez ucznia w celu zrozumienia sposobu jego rozumowania, niedyskwalifikowanie zadań tekstowych za błędy popełnione w rachunkach,
l) ocena za wkład pracy, włożony wysiłek, ilość wykonanych ćwiczeń, działań oraz postęp w opanowaniu danej umiejętności matematycznej, nie za stan faktyczny;
4) Motywowanie ucznia do pokonywania trudności i wspieranie jego wysiłków poprzez słowną zachętę, pochwałę za pracę, za podejmowanie trudu dodatkowych ćwiczeń, stosowanie pozytywnych informacji zwrotnych.
§ 53
a) Nie odpytuje ucznia z czytania głośnego przed zespołem klasowym (tekst przeznaczony do głośnego czytania przygotowany wcześniej i dostosowany do aktualnych możliwości czytelniczych dziecka),
b) Nie ponagla tempa czytania. Nie wymaga czytania na czas,
c) Rozkłada na fragmenty naukę wiersza i zezwala na zaliczanie częściami,
d) Zezwala uczniowi na korzystanie z magnetofonu w celu czytania nagranych lektur szkolnych;
2) Pisanie:
a) Nie omawia błędów ucznia wobec całej klasy,
b) W wypowiedziach słownych nie bierze pod uwagę słownictwa, ale zawartość treściową,
c) Przy ocenie prac pisemnych uwzględnia wartość merytoryczną pracy, umiejętność argumentacji i kompozycji (prace oceniane według kryteriów uwzględniających dysfunkcje),
d) Zastępuje pisanie ze słuchu pisaniem z pamięci, przepisywaniem lub dyktandem z lukami,
e) Zezwala na stosowanie dyktafonu w celu sporządzenia notatki z lekcji,
f) W przypadku dysgrafii zezwala na pisanie pismem drukowanym. Jeśli nauczyciel nie jest w stanie odczytać pracy ucznia, robi to uczeń wyjaśniając wszystkie wątpliwości ortograficzne,
g) Zezwala na pisanie ołówkiem, aby łatwiej było poprawić błędy,
h) Wyrabia nawyk pracy ze słownikiem ortograficznym,
i) Wydłuża czas na czytanie lektur – podsuwa pomysł korzystania z „Biblioteki książki mówionej”.
3) Przy ustalaniu ogólnej oceny z języka polskiego należy uwzględnić osiągnięcia z tego przedmiotu, to znaczy zdolność logicznego myślenia, wnioskowania, abstrahowania.
4) Ogólne zasady:
a) Ocenia osiągnięcia ucznia według jego aktualnych możliwości,
b) Udziela pochwały po każdej poprawnej odpowiedzi, natomiast unika stawiania ocen za odpowiedzi słabe i nie na temat,
c) Ocenia wiadomości ucznia głównie na podstawie wypowiedzi ustnych,
d) Ocenia wysiłek ucznia, a nie efekty trudu włożonego w wykonanie zadania,
e) Cierpliwie czeka, aż uczeń odpowie. Jeżeli odpowie źle, naprowadza go na trop prawidłowej odpowiedzi, zadając pytania pomocnicze,
f) Odpytuje z miejsca – gwałtowne wywoływanie do tablicy zwiększa napięcie emocjonalne i utrudnia myślenie,
g) Zwraca uwagę na wzmożoną męczliwość dziecka i problemy z koncentracją uwagi,
h) Gdy uczniowie wykonują zadania samodzielnie, często podpatruje ich pracę. Uczniowie z dysleksją często się gubią i nie wykonują zadania do końca. W takich przypadkach nie należy wyznaczyć następnego zadania, zanim nie skończy rozpoczętego,
i) Nie dopuszcza do sytuacji, aby uczeń nie pracował na lekcji,
j) W pracy z uczniem bazuje na polisensorycznych metodach nauczania,
k) Pracuje w oparciu o mocne strony. Podkreśla sukcesy na forum klasy, nagradza pochwałą, stwarza sytuacje, w których uczeń odczuwałby satysfakcję z wykonywanego zadania.
Nauczyciel w stosunku do ucznia stosuje następujące zasady:
1) Prowadzi zajęcia w atrakcyjnej formie. Wykład uzupełnia filmami, ilustracjami;
2) Stosuje ćwiczenia w czytaniu map;
3) Zezwala na zastąpienie liczb rzymskich arabskimi;
4) Wspólnie dokonuje analizy tekstów źródłowych i tekstów zawartych w książce oraz informacjach na mapach;
5) Skraca teksty, zakreśla najważniejsze informacje;
6) Stosuje podczas lekcji metodę uwspółcześnienia wiadomości (wskazuje dzieciom przykłady znane im z życia, których początki mają źródło w historii);
7) W czasie odpytywania stosuje pytania naprowadzające, przywołujące dany temat na zasadzie skojarzeń, na przykład ilustracje analizowane na poprzednich lekcjach lub odpytuje częściami wcześniej podzielony i omówiony z uczniem materiał;
8) naukę dat, obliczania wieku, czytania mapy rozkłada w czasie;
9) stosuje różnorodne pomoce dydaktyczne;
10) nie wywołuje do natychmiastowej odpowiedzi, przygotowuje wcześniej zapowiedzią, że uczeń będzie pytany;
11) sprawdza czy uczeń prawidłowo zrozumiał czytany tekst z podręcznika oraz polecenia do zadań i ćwiczeń, w razie potrzeby udziela wskazówek;
12) w czasie sprawdzianów zwiększa ilość czasu na wykonanie poleceń;
13) oś czasu powinna zawsze wisieć na ścianie, aby w każdej chwili można było się do niej odwołać;
14) wskazuje konkretne źródło do przygotowania materiału;
15) skraca teksty źródłowe do najistotniejszych fragmentów;
16) uwzględnia trudności z zapamiętywaniem nazw, nazwisk, dat, chronologii, stosuje różnorodne pomoce dydaktyczne takie jak: oś chronologiczna, portrety z nazwiskami, dzienniczki ważnych dat i wydarzeń;
17) stosuje techniki skojarzeniowe ułatwiające zapamiętywanie.
Nauczyciel w stosunku do ucznia stosuje następujące zasady:
1) Wydłuża czas pracy;
2) Przygotowuje dodatkowe ćwiczenia;
3) Nie obniża oceny za błędy ortograficzne na pracach klasowych, kartkówkach i sprawdzianach;
4) Systematycznie sprawdza wszystkie prace pisemne wykonywane w klasie i na lekcji, poprawia błędy i wymaga, aby uczeń wyrazy zapisane nieprawidłowo zapisał jeszcze raz;
5) Ocenia w miarę możliwości częściej za wypowiedzi ustne;
6) Nie zwraca uwagi na sporadyczne omijanie końcówek, przekręcanie sylab i wyrazów przy głośnym czytaniu i wypowiedziach ustnych;
7) wielokrotnie powtarza wprowadzony materiał językowy poprzez zastosowanie różnorodnych i ciekawych dla ucznia ćwiczeń;
8) Stosuje wzmocnienia pozytywne;
9) ocenia wkład włożony w opanowanie języka, a nie wymierne efekty;
10) przygotowuje ucznia zapowiedzią, że będzie pytany;
11) daje więcej czasu na zastanowienie się i przypomnienie słówek i zwrotów;
12) daje więcej czasu na opanowanie określonego zestawu słówek;
13) w fazie prezentacji leksyki zwalnia tempo wypowiadanych słów i zwrotów;
14) nowe wyrazy objaśnia za pomocą polskiego odpowiednika, kontekstu, formie opisowej, podania synonimu, antonimu, obrazka, tworzenia związku z nowym wyrazem;
15) w trakcie rozwiązywania zadań testowych sprawdza, czy uczeń przeczytał i zrozumiał treść polecenia;
16) podczas pracy z tekstem pisanym zwraca uwagę ucznia na tzw. słówka kluczowe, co ułatwia rozumienie tekstu pisanego;
17) zadaje do domu dodatkowe ćwiczenia utrwalające i ułatwiające zapamiętywanie nowego materiału;
18) nie wymaga, by uczeń czytał przy klasie nowy tekst.
1) Stosuje metody poszukujące, obserwacyjne i badawcze – ułatwia to dzieciom przyswojenie wiadomości;
2) Ma na uwadze zasadę stopniowania trudności oraz „od bliższego do dalszego”, czyli obserwacji i opisu najbliższego otoczenia przez przyrodę Polski aż do przyrody świata;
3) Pozostawia więcej czasu na naukę trudnych pojęć, symboli;
4) Nie stosuje map konturowych;
5) Unika wywołania dziecka do mapy, nie wymaga znalezienia z pamięci konkretnego punktu na mapie;
6) Łagodniej ocenia wykresy, mapki, rysunki wykonane przez ucznia, które są mniej przejrzyste i mniej czytelne;
7) Przy zadawaniu prac klasowych czy zadań przeznaczonych do samodzielnego wykonania upewnia się, czy dziecko rozumie czytany tekst. Nie dyktuje tekstu zadań, dziecko powinno dostać zadanie zapisane na kartce (uchroni je to przed błędnym zapisem danych, nadmiernym pośpiechem, popełnianiem błędów w pisaniu);
8) Nie dyskwalifikuje pracy z powodu złego wyniku arytmetycznego przy właściwym toku rozumowania – pyta, jak dziecko rozwiązało zadanie;
9) Zapisuje na tablicy obce nazwy;
10) Przygotowuje na kartce zwięzłe polecenia do pracy grupowej;
11) Uwzględnia trudności z odczytywaniem map geograficznych;
12) Pomaga w posługiwaniu się mapą przy problemach z wyobraźnią i orientacją przestrzenną;
13) Dyskretnie wspomaga podczas wypowiedzi ustnych, naprowadza na właściwą odpowiedź;
14) Tłumaczy zjawiska przyrodnicze na podstawie konkretów, schematów, używa ilustracji;
15) Rysowane przez ucznia schematy i rysunki preparatów powinny być oparte na sugestiach nauczyciela dotyczące proporcji.
1) Zadaje mniej prac do wykonania, gdy tylko jest to możliwe;
2) Ustawicznie motywuje ucznia do pracy, zwłaszcza samodzielnej;
3) Ocenia ucznia udzielając pochwał po każdej poprawnej wypowiedzi;
4) Unika stawiania ocen za wypowiedzi słabe i nie na temat;
5) Daje uczniowi do zrozumienia, iż oczekuje się od niego większych osiągnięć;
6) Naprowadza ucznia na trop dodatkowymi pytaniami i pytaniami na ten sam temat, gdy uczeń nie rozumie poleceń, tekstu;
7) Koncentruje osąd na pozytywnym działaniu ucznia;
8) Stara się, aby uczeń z trudnościami siedział blisko nauczyciela i częściej miał okazję być sprawdzany;
9) Podpatruje wykonywanie pracy przez ucznia i podpowiada, gdy się zgubił w wykonywaniu zadania;
10) Nie przyspiesza tempa rozwiązywania zadań;
11) Naukę geometrii prowadzi na podstawie metody poglądowej;
12) Uznaje fakt mylenia cyfr o podobnym wyglądzie graficznym np. 6 i 9 oraz 3 i 8;
13) Uznaje trudności związane z tym, iż uczeń nie potrafi umiejscowić danych na osi liczbowej;
14) Pozostawia więcej czasu na naukę tabliczki mnożenia lub pozwala na korzystanie z tabeli z wynikami mnożenia w zakresie 100;
15) Zalicza, jeśli uczeń potrafi wytłumaczyć definicję (przy pomocy nauczyciela), nazwać elementy;
16) Liberalnie ocenia zadania praktyczne (zwłaszcza staranność i dokładność) i nie bierze pod uwagę estetyki wykonania;
17) Zalicza zadanie, jeśli figura odwzorowana jest w odbiciu lustrzanym;
18) Zalicza zadanie, jeśli poprawny jest tok rozumowania, choć występują nieprawidłowości w liczeniu i uzyskaniu wyniku ostatecznego (błąd wynika np. z zamiany cyfry);
19) Stosuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej;
20) Stale współpracuje z wychowawcą, pedagogiem, rodzicami.
1) Zadanie dostosowuje do możliwości percepcyjnych ucznia;
2) Pozostawia więcej czasu na wykonanie pracy;
3) Dostosowuje zadania plastyczne, które inspirują dzieci do podjęcia działania;
4) Często stosuje nagrody za zaangażowanie oraz podejmowane działanie;
5) Docenia chęć pokonywania trudności, wysiłek i wytrwałość w działaniu, samodzielność, ład w miejscu pracy i porządek w działaniu;
6) Nie krytykuje, skupia się na dobrych nawet najdrobniejszych stronach pracy ucznia;
7) Liberalnie ocenia wytwory artystyczne ucznia;
8) Podpowiada temat pracy technicznej, ukierunkowuje ucznia w działaniu;
9) W ocenianiu uwzględnia wysiłek ucznia włożony w wykonanie zadania, niż jego efekt ostateczny;
10) Wydłuża czas na odpowiedź i na prace pisemne;
11) Odwołuje się do znanych sytuacji z życia codziennego;
12) W miarę możliwości jak najczęściej podchodzi do ucznia podczas samodzielnej pracy w celu udzielenia dodatkowej pomocy;
13) Odpytuje po uprzednim wyjaśnieniu dokładnie z czego będzie pytany;
14) ł) Podaje polecenia w prostej formie;
15) Przekazuje treści słownie i za pomocą konkretów;
16) Utrwala zdobyte wiadomości i umiejętności poprzez częste powtarzanie i przypominanie;
17) Udziela pomocy podczas wypowiedzi ustnych w doborze słownictwa, naprowadza poprzez pytania pomocnicze;
18) Nie omawia błędów wobec całej klasy.
1) Stosuje ćwiczenia nastawione na synchronizację ruchu z muzyką, np. wystukiwanie rytmu palcami, nogami, wyklaskiwanie;
2) Dostosowuje program kształcenia indywidualnie do potrzeb dziecka;
3) Każdy wysiłek dziecka zauważa i nagradza, odpytuje dziecko ze znajomości tekstu piosenki, nie zmusza go do odtworzenia melodii;
4) Docenia zainteresowanie i wkład pracy wniesiony w pokonanie złożonych problemów związanych z licznymi sprzężonymi zaburzeniami o podłożu dyslektycznym.
1) W miarę możliwości jak najczęściej podchodzi do ucznia podczas samodzielnej pracy w celu udzielenia dodatkowej pomocy;
2) Odpytuje po uprzednim wyjaśnieniu dokładnie z czego będzie pytany;
3) Podaje polecenia w prostej formie;
4) Przekazuje treści słownie i za pomocą konkretów;
5) Utrwala zdobyte wiadomości i umiejętności poprzez częste powtarzanie i przypominanie;
6) Często udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania zadania;
7) Naprowadza na rożne możliwości, jakie posiada komputer.
1) Podczas stawiania wymagań uwzględnia trudności ucznia;
2) Zapewnia większą ilość ćwiczeń, aby uczeń opanował daną sprawność (w razie potrzeby zwalnia z wykonania ćwiczeń przerastających możliwości ruchowe ucznia);
3) Wielokrotnie tłumaczy i wyjaśnia zasady i reguły gier sportowych, w miarę możliwości pomaga, wspiera, dodatkowo instruuje, naprowadza, pokazuje na przykładzie;
4) Sprawdza stopień zrozumienia polecenia;
5) Podpowiada, często podchodzi do ucznia, ukierunkowuje w działaniu;
6) Pozwala na korzystanie z pomocy kolegi, koleżanki;
7) Asekuruje podczas ćwiczeń koordynacyjnych, równoważnych;
8) Stosuje dodatkowe ćwiczenia równoważne, doskonalące koordynację ruchów całego ciała oraz orientację w schemacie ciała i w przestrzeni;
9) W ocenianiu zwraca większą uwagę na wysiłek włożony w wykonanie zadania, niż jego ostateczny efekt;
10) Dzieli dane zadanie na etapy i zachęca do wykonywania malutkimi „kroczkami”;
11) Nie wymaga wykonywania ćwiczeń sprawiających uczniowi trudność;
12) Daje więcej czasu na opanowanie danej umiejętności, cierpliwie udziela instruktażu;
13) Nie krytykuje, nie ocenia negatywnie wobec klasy;
14) Włącza do rywalizacji tylko tam, gdzie uczeń ma szanse.
11. CHEMIA
Nauczyciel w stosunku do ucznia stosuje następujące zasady:
1) Stosuje metody poszukujące, obserwacyjne i badawcze.
2) Tłumaczy procesy chemiczne na podstawie pokazanego uprzednio eksperymentu, filmu, prezentacji multimedialnej.
3) Zapisuje na tablicy obce nazwy.
4) Nie dyktuje tekstu zadań (dziecko otrzymuje treść zadania na kartce).
5) Przy zadawaniu prac klasowych czy zadań przeznaczonych do samodzielnego wykonania upewnia się, czy dziecko rozumie czytany tekst.
6) Pozostawia więcej czasu na naukę trudnych pojęć, symboli, wzorów.
7) Ocenia wartość merytoryczną pracy pisemnej z pominięciem estetyki pisma i błędów stylistycznych lub ortograficznych.
8) Nie dyskwalifikuje pracy z powodu złego wyniku arytmetycznego przy właściwym toku rozumowania.
9) Dyskretnie wspomaga podczas wypowiedzi ustnych, naprowadzając na właściwą odpowiedź.
10) Udziela pochwały po każdej poprawnej wypowiedzi lub też prawidłowo wykonanym zadaniu.
11) Unika stawiania ocen za wypowiedzi słabe i nie na temat.
12) Stosuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej.
12. FIZYKA
Nauczyciel w stosunku do ucznia stosuje następujące zasady:
1) Stosuje wzmocnienia pozytywne, chwali za to, co wykonał dobrze.
2) Okazuje cierpliwość przy ciągłym powtarzaniu tych samych partii materiału.
3) Nagradza za wytrwałość i cierpliwość w korygowaniu błędów.
4) Ogranicza listę zadań do prostych i typowych.
5) Ocenia tok rozumowania, a nie samą techniczną stronę liczenia.
6) Umożliwia ustne skomentowanie wykonywanych działań.
7) W ocenie stopnia opanowania umiejętności arytmetycznych nie stosuje zadań wymagających operacji złożonych.
8) Nie ocenia estetyki pisma, np. w zeszytach.
9) Ocenia wartość merytoryczną pracy z pominięciem estetyki pisma.
10) Podczas oceny prac pisemnych nie uwzględnia poprawności ortograficznej.
11) Unika odpytywania przy całej klasie, może odpytać ucznia na osobności.
12) Nie ponagla, nie krytykuje, nie zawstydza.
13) Kontroluje stopień zrozumienia samodzielnie przeczytanych przez ucznia poleceń.
14) Nie wywołuje do natychmiastowej odpowiedzi, przygotowuje wcześniej zapowiedzią, że uczeń będzie pytany.
15) Daje więcej czasu na odpowiedzi ustne.
16) Wydłuża czas pracy ucznia.
17) W czasie sprawdzianów zwiększa ilość czasu na rozwiązanie zadań.
18) Stosuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej.
13. GEOGRAFIA
W stosunku do ucznia stosuje się następujące zasady:
1) Stosuje się metody poszukujące, obserwacyjne i badawcze co znacznie ułatwia dzieciom przyswojenie wiadomości.
2) Daje się więcej czasu na naukę trudnych pojęć.
3) Unika się wywoływania dziecka do mapy.
4) Łagodniej ocenia się wykresy, mapki, rysunki wykonane przez ucznia, które są mniej przejrzyste i mniej czytelne.
5) Przy pracach pisemnych umożliwia się wydłużenie czasu pracy lub też zmniejsza się ilość pytań.
6) Nie dyskwalifikuje sie pracy ucznia z powodu złego wyniku arytmetycznego przy właściwym toku rozumowania .
7) Uwzględnia się trudności z odczytywaniem map geograficznych.
8) Przy zaliczaniu materiału umożliwia się odpowiedzi z mniejszych partii materiału.
9) Podczas wypowiedzi ustnych uczeń otrzymuje pytania naprowadzające na właściwą odpowiedź.
10) Dopuszcza się lustrzane zapisywanie cyfr, mylenie liter, błędy w zapisie działań matematycznych, trudności w zapisie liczb wielocyfrowych, mylenie kierunków świata.
§ 54
2) uwzględnia możliwości dziecka;
3) bierze pod uwagę wkład pracy dziecka, czyli jego wysiłek włożony w wykonanie jakiegoś zadania;
4) zachęca do dalszej pracy;
5) nie zawiera krytyki osoby;
6) uwzględnia postęp, jaki dokonał się w dziecku.
1) opisów osiągnięć ucznia, zawartych w dzienniku lekcyjnym;
2) prac ucznia przechowywanych w indywidualnych teczkach ucznia;
3) sprawdzianów osiągnięć ucznia;
4) własnych obserwacji.
1) wspaniale (W);
2) brawo (B);
3) dobrze (D);
4) poprawnie (P);
5) słabo (S);
6) niewystarczająco (J).
1) wspaniale (W) - Uczeń biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów. Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach. Jest twórczy, proponuje rozwiązania nietypowe,
2) brawo (B) - Uczeń realizuje materiał programowy wyczerpująco. Samodzielnie i prawidłowo rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne. Sam zauważa i koryguje własne błędy;
3) dobrze (D) - Uczeń realizuje większość wymaganych treści programowych. Na ogół wykazuje inicjatywę w pracy. Dopuszczalne są nieliczne błędy;
4) poprawnie (P) - Uczeń, także z pomocą nauczyciela, rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności. Ma braki, które nie umożliwiają uzyskania lepszych wyników. Czyni niewielkie postępy;
5) słabo (S) -Uczeń ma duże trudności z przyswojeniem i praktycznym wykorzystaniem materiału programowego, często popełnia błędy;
6) niewystarczająco (J) –Uczeń nie przyswoił podstawowych wiadomości lub umiejętności nawet z pomocą nauczyciela.
1) jeden egzemplarz otrzymują rodzice ucznia na świadectwie szkolnym;
2) drugi wpisywany ręcznie bądź komputerowo, jest do arkusza ocen ucznia;
3) kopia elektroniczna oceny opisowej przechowywana jest w elektronicznym dzienniku lekcyjnym.
1) na początku roku szkolnego (miesiąc wrzesień/październik) nauczyciele klas pierwszych dokonują diagnozy wstępnej uczniów rozpoczynających naukę w klasie pierwszej;
2) na koniec roku szkolnego (miesiąc kwiecień/maj) nauczyciele klas trzecich sprawdzają umiejętności uczniów po pierwszym etapie kształcenia.
§ 55
1) celujący – 6 (skrót:cel);
2) bardzo dobry – 5 (skrót: bdb);
3) dobry – 4 (skrót: db);
4) dostateczny – 3 (skrót: dst);
5) dopuszczający – 2 (skrót: dop);
6) niedostateczny – 1 (skrót: ndst).
1) 99-100% celujący;
2) 91-98% bardzo dobry;
3) 75-90% dobry;
4) 51-74% dostateczny;
5) 31-50% dopuszczający;
6) 0-30% niedostateczny.
1) celujący;
2) bardzo dobry;
3) dobry;
4) dostateczny;
5) dopuszczający;
6) niedostateczny.
1) stopień celujący (6)-uzyskuje uczeń który:
a) Spełnił wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą,
b) pracował systematycznie z dużym zaangażowaniem na każdej lekcji,
c) wykonywał wszystkie zadania zaległe, wynikające również z jego ewentualnej absencji,
d) twórczo rozwijał własne uzdolnienia,
e) biegle posługiwał się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje nietypowe rozwiązania,
f) indywidualnie rozwiązywał problemy i zadania;
g) reprezentował szkołę w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) lub posiada porównywalne osiągnięcia,
h) wykazywał się dużą systematycznością, zdyscyplinowaniem, pracowitością oraz stanowi wzór do naśladowania dla innych;
2) stopień bardzo dobry (5) – uzyskuje uczeń, który:
a) pracował systematycznie z zaangażowaniem na każdej lekcji i w domu,
b) wykonywał wszystkie zadania zaległe, wynikające również z jego ewentualnej absencji,
c) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie,
d) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania,
e) potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
f) posiadł umiejętności dokonywania i uzasadniania uogólnień,
g) charakteryzował się sumiennością, samodyscypliną i znaczącymi postępami w nauce;
3) stopień dobry (4) – uzyskuje uczeń, który:
a) pracował systematycznie na każdej lekcji i w domu,
b) nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania danej klasy, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
c) opanował wiadomości umiarkowanie trudne, ale i niezbędne w dalszej nauce,
d) poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,
e) wykonywał zadania w terminie określonym przez nauczyciela, a także uzupełniał ewentualne braki,
f) wykazywał się samodzielnością, sumiennością i samodyscypliną;
4) stopień dostateczny (3)-uzyskuje uczeń, który:
a) pracował w miarę systematycznie i doskonalił w sobie tę cechę,
b) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
c) umie zastosować wiadomości zdobyte na zajęciach w sytuacjach typowych i rozwiązywać zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności wg poznanego wzorca;
5) stopień dopuszczający (2)-uzyskuje uczeń, który:
a) ma braki w opanowaniu treści programowych ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego danej klasy,
b) wykazał się znajomością treści koniecznych, niezbędnych w dalszym zdobywaniu wiedzy z danego przedmiotu,
c) rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
d) pracował systematycznie w miarę swoich możliwości;
6) stopień niedostateczny (1)-uzyskuje uczeń który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego danej klasy, a stwierdzone braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
b) nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności,
c) nie pracował na lekcjach i w domu.
§ 56
1) - wzorowe (wz);
2) - bardzo dobre (bdb);
3) - dobre (db);
4) - poprawne (pop);
5) - nieodpowiednie (ndp);
6) - naganne (ng).
1a. Przy ocenianiu zachowania należy brać pod uwagę udział ucznia w działaniach na rzecz wolontariatu.
1) bardzo dobrze spełnia wszystkie wymagania szkolne: -pracuje nad poszerzeniem swojej wiedzy i umiejętności, -systematycznie przygotowuje się do zajęć szkolnych;
2) chętnie bierze udział w pracach na rzecz szkoły, klasy, środowiska;
3) cechuje go kultura osobista i kultura zachowania wobec osób dorosłych i kolegów;
4) punktualnie i systematycznie uczęszcza do szkoły, usprawiedliwia wszystkie nieobecności;
5) szanuje podręczniki, zeszyty, mienie szkolne oraz mienie kolegów;
6) przeciwstawia się przejawom dewastacji i wandalizmu;
7) dba o zdrowie i higienę własną i kolegów, nie ulega nałogom;
8) nigdy nie używa wulgarnego słownictwa;
9) przeciwstawia się stosowaniu brutalności, agresji i innym przejawom negatywnych form współżycia społecznego.
1) spełnia wszystkie wymagania szkolne- systematycznie przygotowuje się do zajęć i wywiązuje się z obowiązków ucznia (zgodnie z Kodeksem Ucznia i Statutem Szkoły);
2) bierze udział w pracach na rzecz szkoły, klasy, środowiska;
3) jest koleżeński i nie sprawia problemów wychowawczych na terenie szkoły i poza nią;
4) systematycznie uczęszcza do szkoły, usprawiedliwia wszystkie nieobecności;
5) szanuje podręczniki, zeszyty, mienie szkolne oraz mienie kolegów;
6) dba o zdrowie i higienę własną i kolegów, nie ulega nałogom;
7) nie używa wulgarnego słownictwa.
1) wywiązuje się z obowiązków ucznia (zgodnie z Kodeksem Ucznia i Statutem Szkoły);
2) pracuje w szkole na miarę swoich możliwości i warunków;
3) wykazuje chęć współpracy z wychowawcą;
4) poprawnie zachowuje się wobec osób dorosłych i kolegów;
5) w ciągu półrocza otrzyma nie więcej niż 3 uwagi pisemne o niewłaściwym zachowaniu;
6) w półroczu ma nie więcej niż 3 dni nieusprawiedliwionej absencji;
7) nie dba wystarczająco o swoje podręczniki, zeszyty;
8) szanuje mienie szkolne oraz mienie kolegów;
9) zazwyczaj dba o zdrowie i higienę własną, nie ulega nałogom;
10) nie prowokuje kłótni, konfliktów i bójek;
11) nie znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi;
1) nie wywiązuje się z obowiązków ucznia (zgodnie z Kodeksem Ucznia i Statutem Szkoły);
2) nie pracuje w szkole na miarę swoich możliwości i warunków;
3) nie wykazuje chęć współpracy z wychowawcą;
4) jest arogancki i ma lekceważący stosunek wobec nauczycieli, pracowników szkoły lub kolegów;
5) często opuszcza zajęcia szkolne, w półroczu ma więcej niż 20 godzin nieusprawiedliwionych nieobecności lub nie przychodzi na wybrane lekcje;
6) niszczy podręczniki, zeszyty lub mienie szkolne;
7) ulega nałogom (palenie tytoniu, picie alkoholu, używanie narkotyków);
8) wdaje się w bójki, często prowokuje kłótnie i konflikty;
9) działa w nieformalnych grupach takich jak: bandy, gangi, sekty;
10) nie wykazuje poprawy mimo zastosowanych przez szkołę środków zaradczych.
1) nie wywiązuje się z obowiązków ucznia (zgodnie z Kodeksem Ucznia i Statutem Szkoły);
2) wywiera deprawujący wpływ na społeczność klasową i szkolną;
3) nie pracuje w szkole na miarę swoich możliwości i warunków;
4) nie wykazuje chęć współpracy z wychowawcą;
5) odmawia współpracy z wychowawcą lub zespołem klasowym;
6) jest agresywny i ma lekceważący stosunek wobec nauczycieli, pracowników szkoły lub kolegów;
7) bardzo często opuszcza zajęcia szkolne, regularnie nie przychodzi w wybrane dni lub na wybrane lekcje;
8) niszczy podręczniki, zeszyty lub mienie szkolne;
9) dopuszcza się aktów wandalizmu na terenie szkoły lub poza nią;
10) ulega nałogom (palenie tytoniu, picie alkoholu, używanie narkotyków), namawia do tego innych;
11) wdaje się w bójki, często prowokuje kłótnie i konflikty;
12) stosuje szantaż, zastraszanie, wyłudzanie;
13) działa w nieformalnych grupach takich jak: bandy, gangi, sekty;
14) wchodzi w konflikt z prawem;
15) nie wykazuje poprawy mimo zastosowanych przez szkołę środków zaradczych.
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
11. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
12.Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy, uwzględniając opinię członków rady pedagogicznej i innych pracowników szkoły, a także uczniów danej klasy. oraz ocenianego ucznia wg wyżej podanych kryteriów.
13.Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę klasy jest ostateczna.
§ 57
2) Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem § 58 ust. 10.
16. Uczeń kończy szkołę podstawową:
1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej oraz przystąpił do egzaminu ośmioklasisty na zasadach określonych w § 62a Statutu.
2) Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
§ 58
1) Dyrektor albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
1) skład komisji;
2) termin egzaminu poprawkowego;
3) zadania egzaminacyjne;
4) wynik egzaminu oraz uzyskaną ocenę;
5) do protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia oraz zwięzłą informacje o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego;
6) protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Sportowa Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi